Jumaat, 8 Julai 2011

Sudan Selatan Merdeka

Fri Jul 8, 2011 9:24PM
Share | Email | Print
Sudan Selatan Merdeka, menjadikannya negara terbaru di Afrika dan negara terbaru di dunia .


Sudan Selatan menjadi bebas beberapa minit lalu, sejurus selepas tengah malam waktu tempatan pada 9 Julai.

Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon, Presiden Sudan Omar Bashir, Presiden Zimbabwe Robert Mugabe, Mesir Timbalan Perdana Menteri Yehia al-Jamal, dan lain-lain tokoh politik yang terkenal mengembara ke Selatan Sudan modal juba pada hari Jumaat untuk menghadiri majlis kemerdekaan Republik baru Sudan Selatan.

Sudan Selatan menjadi negara 193 yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan negara anggota PBB 54 di Afrika.

Penduduk Joyful negara baru terbentur jerigen dan melaungkan nama presiden terbaru dunia, Salva Kiir, Associated Press melaporkan.

"Kami adik-beradik yang menderita untuk jangka masa yang panjang, dan itulah sebabnya kita kini meraikan, apa yang kita akan mencapai," kata seorang pemastautin.

"Dalam kemerdekaan kita akan mempunyai hospital dan sekolah-sekolah dan banyak pembangunan di sekitar sini. Ibu dan saudara kita yang meninggal dunia pada masa lalu. Hospital sangat jauh dari kita. "

Kemerdekaan Sudan Selatan datang selepas berdekad-dekad bercanggah dengan utara di mana lebih daripada 1.5 juta orang meninggal dunia. Negara yang kaya dengan minyak baru adalah salah satu daripada negara-negara yang paling maju di dunia, di mana satu dalam tujuh orang kanak-kanak meninggal dunia sebelum usia lima tahun.

Perjanjian damai bersejarah antara Utara dan Selatan Sudan yang ditandatangani pada tahun 2005 membuka jalan untuk referendum kemerdekaan pada Januari 2011, di mana selatan mengundi hampir sebulat suara untuk menarik diri. Utara Sudan telah diiktiraf secara rasmi kemerdekaan selatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian