Ahad, 17 Julai 2011

Israel mungkin menyerang Iran bulan September ini

Tentera dan Keselamatan 2011/07/16 22:10:00
 
GAZA, 16 Julai (Kuna) - Israel bersedia untuk melancarkan serangan ke atas Iran bulan September
akan datang, kata bekas pegawai kanan CIA Saturday, menurut laporan berita yang diterbitkan oleh Jerusalem Post Israel Daily.

"Serangan Israel terhadap Iran b
dijangka oleh berlaku sebelum undi di PBB ke atas permintaan yang dibuat untuk mengiktiraf sebuah negara Palestin yang merdeka," Jerusalem laman web Post memetik Bekas perisikan Amerika Syarikat pegawai kanan Robert Baer sebagai berkata.

Ia menambah bahawa Baer, ​​yang berkhidmat selama 21 tahun sebagai pegawai CIA di Timur Tengah, terutama Syria dan Lubnan, yang dibuat jelas bahawa, "Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu 
bersedia untuk membuat AS berkaitan apa yang akan berlaku kepada Iran." Beliau juga berkata bahawa, "Israel mungkin menyerang Iran akan datang September," walaupun dia menjauhkan diri daripada mendedahkan sumber-sumber dari mana dia berasal ramalan.

Baer memutuskan bahawa "amaran yang dibuat oleh Bekas Ketua Mossad, Meir Dagan beberapa minggu lalu di mana beliau telah meramalkan serangan oleh kerajaan Netanyahu ke atas Iran bukanlah  satu penipuan." Beliau juga berkata bahawa, "kenyataan Dagan, di mana beliau berkata bahawa menyerang Iran akan membawa kepada perang satu serantau membentuk satu kenyataan semi-afirmatif kepada kita bahawa Netanyahu merancang untuk melancarkan serangan itu," sambil menambah bahawa, "seberapa banyak yang mungkin saya boleh meramalkan bahawa serangan itu boleh mengambil tempat di sebelah bulan September sebelum memegang undi kepada penubuhan sebuah negara Palestin yang merdeka. " Baer juga berkata bahawa "Netanyahu berharap untuk mengheret Amerika Syarikat ke dalam konflik dengan Iran mungkin," menyatakan bahawa, "sudah ada notis amaran di AS Pentagon membuat persiapan untuk kemungkinan konflik dengan Iran." "Terdapat satu senario yang kemungkinan di mana Israel akan menyerang kemudahan nulcear Iran di Natanz, selain dua tapak nuklear Iran yang lain dalam usaha untuk hamstring keupayaan nuklear Iran," jelas Baer.

Baer dijangka bahawa "Iran akan bertindak balas dengan daya yang mungkin sekali kerana mereka boleh menyerang Basra, Baghdad dan Afghanistan," di mana pangkalan AS didapati, menyatakan bahawa pasukan khas AS kini sedang di bawah tumpuan diberikan sasaran Iran di Iraq, dan di sepanjang sempadan Iran-Iraq yang bersempadan untuk menyerang mereka.

Akhirnya, Baer dikecualikan letusan perang sepenuhnya di rantau ini, menyatakan bahawa, "kita melihat maklum balas dari 1, dan bukan perang pre-emptive," sambil menambah bahawa, "kita tidak mempunyai cukup kerahan di Timur Tengah untuk memulakan perang seperti ini. " (Akhir)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian