Khamis, 7 Julai 2011

Kuasa Islam Global yang sedang terbentuk

Brig. Kejadian Yahya Rahim-Safavi, penasihat kanan tentera Pemimpin Revolusi Islam Iran
 
Seorang pegawai tertinggi tentera Iran berkata, berikutan gelombang kebangkitan Islam di rantau ini "kuasa Islam global" tidak lama lagi akan ditubuhkan dan akan menjadi antara hab kuasa utama.


Satu kuasa baru politik, budaya dan ekonomi yang akan muncul dalam abad yang 21 yang akan membawa kepada perpaduan yang dipertingkatkan di kalangan negara-negara Islam, seterusnya menjejaskan kuasa di Amerika Syarikat dan Eropah dan "serius yang semakin lemah itu Zionis (penyokong Israel)," kata Brigadier Ketua Yahya Rahim-Safavi, penasihat kanan tentera Pemimpin Revolusi Islam pada hari Rabu, yang dipetik oleh IRNA.

Beliau menunjukkan kepada perkembangan terkini di Timur Tengah dan Afrika Utara dan penyebaran Awakening Islam dan menyatakan bahawa sistem yang sombong takbur bertujuan untuk membawa kebangkitan popular di bawah kawalan dan menghidupkan mereka ke dalam beberapa jenis reformasi politik tanpa apa-apa perubahan struktur dan asas yang sebenar.

Komander Iran melahirkan harapan bahawa negara-negara akan sentiasa berhati-hati untuk menggagalkan plot yang menetas oleh Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya.

Beliau menyatakan bahawa pergantungan negara-negara Arab tertentu pada kuasa-kuasa asing, kebebasan politik dan ekonomi yang lemah dan pendudukan tentera Iraq, Afghanistan dan Palestin adalah antara cabaran bahawa negara-negara Islam hadapi hari ini.

"Sesetengah ahli teori politik meramalkan bahawa dunia sedang menuju ke arah pelbagai hala dan negara-negara Islam akan muncul sebagai hab kuasa besar," Rahim-Safavi membuat kesimpulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian