Khamis, 9 Jun 2011

Al-Zawahri: Muslim Akan Menghancurkan Amerika

Al-Zawahri:  Muslim Akan Menghancurkan Amerika

Kaherah - wakil Osama bin Laden, Rabu, amaran bahawa Amerika menghadapi pengganas, yang tidak individu atau kumpulan, tetapi komuniti antarabangsa Muslim yang berusaha untuk menghancurkannya dan sekutunya. Dia menyampaikan pidato rakaman video 28-minit, kerana pemimpin Al-Qaeda Osama bin Laden yang telah dibunuh.
Ayman al-Zawahri,  al-Qaeda No 2 dan dianggap sebagai ketua operasi rangkaian, juga berusaha untuk melemparkan peranan bagi kumpulan keganasan dalam pemberontakan popular dunia Arab.
"Hari ini, Segala Puji bagi Allah, Amerika tidak menghadap seorang individu, kumpulan atau puak," katanya,  dengan memakai jubah putih dan serban dengan raifal tempur bersandar di dinding di belakangnya. "Ini adalah menghadapi bangsa daripada pemberontakan, setelah bangkit dari kelesuan untuk kebangkitan jihad."
Al-Zawahri juga menumpukkan pujian pada bin Laden, yang tewas dalam serangan 2 Mei oleh US Navy SEAL di bandar garrison Pakistan Abbottabad. Al-Zawahri, yang diyakini beroperasi dari suatu tempat di dekat perbatasan Pakistan-Afghanistan, juga mengecam AS kerana menanam bin Laden di laut.
"Dia pergi kepada Allah sebagai syahid, orang yang ketakutan Amerika sambil hidup dan menakutkan dalam kematian, begitu banyak sehingga mereka gementar idea ia mempunyai makamnya sendiri " katanya.
Al-Zawahri - yang dirujuk jatuhnya penguasa di Tunisia dan Mesir dan pemberontakan terus di Libya, Yemen dan Syria - cuba untuk melemparkan perkembangan terkini kerana sesuai dengan tujuan lama kumpulan-nya: untuk menghancurkan Amerika dan sekutu-sekutunya. Dia mengatakan Amerika sekarang menghadapi masyarakat Muslim antarabangsa.
"Saudara-saudara kami yang bekerja dalam Islam di segala tempat, saya katakan bahawa tangan kita yang diperluas untuk anda dan hati kita terbuka untuk anda, sehingga kami dapat bekerja sama untuk membuat Firman Allah swt yang tertinggi dan untuk melaksanakan undang-undang Islam di negeri-negeri Muslim, bukan memerintah, "katanya dalam sebuah video yang dikeluarkan di laman militan.
Al-Qaeda telah lama berupaya untuk menggulingkan banyak pemimpin Arab yang rejim telah tergoncang atau digulingkan oleh pemberontakan popular tahun ini, walaupun Islam militan telah memainkan sebelah tidak berperanan dalam salah satu daripada mereka dan aktivis yang paling mengatakan mereka mencari awam, Peraturan tidak religius .
Beberapa hari selepas serangan bin Laden, al-Qaeda telah mengeluarkan kenyataan bersumpah untuk terus berjuang melawan Amerika Syarikat, sebuah mesej yang akan direka untuk meyakinkan para pengikutnya bahawa organisasi akan tetap kuat dan utuh bahkan selepas kematian pengasasnya's.
Tapi pidato al-Zawahri adalah komentar yang pertama oleh salah satu potensi penerusnya tentang membunuh bin Laden.
Ia juga mengatakan pegawai AS ditahan keluaran foto-foto tubuh bin Laden, takut akan "kemarahan masyarakat Islam 'dan benci" untuk Amerika. Dia menyatakan bin Laden "mencapai apa yang ingin ia lakukan, yang menghasut bangsa Islam perang suci, dan mesej telah mencapai semua."
Al-Zawahri, Mesir, adalah tokoh karismatik diyakini kurang kurangnya kemampuan bin Laden menyatukan negara-negara dan kumpulan etnik yang membentuk al-Qaeda. pelantikan-Nya sebagai pemimpin Al-Qaeda berikutnya lebih lanjut boleh patah sebuah organisasi yang dianggap semakin terdesentralisasi.
pidato tersebut meliputi lima puisi pujian bagi bin Laden, menggambarkan dia bergantian sebagai sederhana, komander mulia dan cerdas dan "pelopor jihad melawan komunis dan kemudian Tentera Salib," sebuah rujukan untuk bin kempen Laden dalam perang Afghanistan melawan Soviet di 1980-an dan 11 September 2011 serangan terhadap Amerika Syarikat.
Al-Zawahri juga merasakan  kemarahan vented di pemimpin tentera Pakistan dan ahli politik, menyiratkan mereka mempunyai peranan dalam kematian bin Laden.
"Saya menyeru kepada bangsa Pakistan untuk bangkit melawan para pengkhianat tentera tentera bayaran dan ahli politik korup yang ternyata Pakistan menjadi tanah jajahan Amerika, yang membolehkan (Amerika) untuk membunuh atau menangkap siapapun yang dikehendaki," al-Zawahri berkata.
Ia menyimpulkan dengan mengatakan bin Laden akan tetap menjadi "sumber horor dan mengejar mimpi buruk Amerika, Israel dan sekutu mereka."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian