Selasa, 3 Mei 2011

Sheikh Ahmed al-Tayeb Sheikh al-Azhar Mesir mengutuk pengebumian laut Osama bin Laden.



Sheikh Ahmed al-Tayeb al-Azhar Mesir mengutuk pengebumian laut Osama bin Laden
 
Sheikh al-Azhar di Kaherah, Ahmad al-Tayeb, telah mengutuk tindakan AS untuk mengebumikan tubuh pemimpin Al-Qaeda Osama bin Laden ke laut, sebagai melanggar undang-undang Islam.


Pengebumian di laut "bertentangan dengan prinsip-prinsip undang-undangIslam, nilai-nilai agama dan adat kemanusiaan," kata al-Tayeb dalam sebuah pernyataan.

Dia mengatakan bahawa orang mati harus diberikan penghormatan penuh tanpa memandang bangsa mereka atau keyakinan, menambah bahawa mayat harus dihormati ketika dia dikuburkan.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengumumkan dalam pidato televisyen hari Ahad bahawa bin Laden telah tewas oleh pasukan Amerika Syarikat selepas dia dijumpai bersembunyi di sebuah kawasan di Pakistan.

Seorang pegawai senior Amerika Syarikat Pertahanan mendakwa bahawa tubuh bin Laden telah dikuburkan di laut setelah prosedur untuk pengebumian Islam diikuti di dek kapal USS Carl Vinson selama satu jam.

Dia mengatakan bahawa tubuhnya dibasuh dan dikapan dalam kapan putih, dan beberapa ayat al-Qur'an di baca sebelum mayatnya itu dimasukkan ke dalam Laut Arab Utara.

Pegawai itu menambah bahawa mereka sukar menemukan sebuah negara mahu menerima mayat Osama sehingga Amerika memutuskan untuk menguburkannya di laut.

Pemakaman di laut ini bukanlah merupakan amalan Islam.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian