Selasa, 3 Mei 2011

Israel membunuh 1,300 anak-anak di Gaza: PBB

Pelapor khusus PBB tentang situasi hak asasi manusia di wilayah Palestin mengatakan Israel telah membunuh 1,300 kanak-kanak Palestin sejak tahun 2000.



Richard Falk  tokoh semasa sidang akhbar di ibu negara Jordan Amman mengumumkan pada Senin malam, Palestin News Network melaporkan di laman webnya.

Dalam laporan terbarunya, Falk mencatatkan bahawa pada tahun 2010 sahaja, tembakan tentera Israel dan penembakan terhadap Jalur Gaza meragut nyawa 17 kanak-kanak.

Israel belum memberikan respons panggilan semula Pelapor Khusus PBB untuk akses ke wilayah Palestin yang diduduki.

Kerana situasi keselamatan yang berlaku di Gaza, Falk terpaksa membatalkan kunjungannya ke daerah yang ditutup Israel - sebahagian daripada mandat yang diberikan kepadanya oleh Majlis Hak Asasi Manusia.

PBB mengatakan ia akan melawat Gaza pada akhir tahun ini.

Sejak pengangkatannya pada Mei 2008, Falk telah menghadapi halangan rejim Israel, yang menolak untuk bekerja sama dengan pelapor dalam misi bidangnya.

Pada pertengahan Disember 2008, Falk ditolak masuk ke wilayah yang diduduki oleh Tel Aviv. Dia ditahan, disoal siasat dan kemudian dideportasi.

Langkah ini terjadi hari sebelum Tel Aviv melancarkan serangan setinggan terhadap pesisiran padat yang dihuni pada 27 Disember. Serangan 22-hari Palestin menewaskan lebih dari 1.400, kebanyakan wanita dan anak-anak, terluka ribuan orang lain, meratakan ratusan rumah penduduk dan pejabat dan menghancurkan sebahagian besar infrastruktur di kawasan-kawasan miskin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian