Rabu, 4 Mei 2011

Cerita Kematian Osama Lagi. AS Pun Semakin Bingung.

Dua hari selepas pengumuman kemenangan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama bahawa Osama bin Laden telah mati, Rumah Putih itu bergulat dengan masalah kredibiliti yang serius: Soalan dan percanggahan yang meningkat tentang bagaimana dan mengapa US SEAL elit membunuh orang yang paling anda cari di dunia nya rumah di Abbottabad, Pakistan pada tarikh 2 Mei. Maklumat baru membuktikan cerita pertama yang salah datang bukan hanya dari kerajaan Pakistan defensif tetapi juga dari para pegawai AS. 

Mengabaikan pendedahan konflik sebagai "cerita buatan" dan "teori konspirasi" tidak akan bersih - tidak hanya di AS tetapi di negara-negara Arab dan Muslim selepas Washington dipaksa untuk menarik kembali data penasihat presiden John Brennan keganasan di hadapan media pada Selasa . Ia mengakui bahawa bin Laden tidak bersenjata ketika ia terbunuh, tidak ada kesan tembakan di vila Abbottabad dan isterinya tidak digunakan sebagai perisai manusia. 

Sumber Pakistan mencabar bahagian lain dari cerita asli AS pada hari Rabu, 4 Mei yang mengatakan anak perempuan pengganas nombor 1 sudah mati kepada Al Arabiya TV paling merosakkan kekuhan cerita AS bahawa Osama ditangkap hidup-hidup dan kemudian ditembak oleh pasukan AS.

Bahkan sebelum itu, di tengah meningkatnya permintaan untuk bukti bahawa Osama bin Laden sudah mati, juru bicara Gedung Putih Jay Carney mengaku Selasa malam: ". Bahkan aku mulai bingung" Dan heran.  

Isnin, dalam kenyataan pertamanya pada operasi, Obama menyatakan: "Dan akhirnya, minggu lalu, saya memutuskan bahawa kami mempunyai kecerdasan yang cukup untuk mengambil tindakan, dan berwibawa operasi untuk mendapatkan Osama bin Laden dan membawanya ke mahkamah." Adakah dia bercakap tentang pembunuhan yang disasarkan? 

Brennan kemudian mengatakan bahawa dalam kejadian tembak di bilik tidur pengganas dia telah diminta untuk menyerah dan ditembak mati ketika ia tidak menjawab. Lain juru bicara Amerika mengatakan SEAL bersedia untuk menangkap hidup-hidup. 

Sumber AS yang lain digambarkan sebagai berlaku penembakan cepat - "dalam sekelip mata," kata salah satu sumber. Pemimpin Parti Republik Mitt Romney berkata: "Osama bin Laden mengambil salah satu isi cerita." 
bukti cerita Putri Osama yang bertentangan ini ditumpukan pada versi Amerika. Walaupun ia pasti mempunyai lampu hijau Pakistan untuk mewawancara Al Arabiya, kesaksian yang tidak boleh diringankan ini diberhentikan kerana ia hadir dan ditembak di kaki (kemudian pula pembetulan dibuat: ia tidak terluka) sebelum ia dibawa ke tahanan Pakistan. versi nya membuatnya nampak seolah-olah pasukan AS dieksekusi ayahnya dengan darah dingin.

Pukulan balik dari kesaksiannya tidak akan berbuat banyak yang baik untuk hubungan rumit antara pentadbiran Obama dan penguasa Muslim seperti Saudi Raja Abdullah yang telah diuji untuk menyekat lebih daripada penglibatan AS dalam perang pemberontakan Mesir dan Libya.

 
Pemimpin Pakistan walaubagaimanapun telah terpinggir antara usahanya untuk membersihkan agensi perisikan mereka ISI dari tuduhan Amerika dalam menyembunyikan kewujudan pemimpin Al-Qaeda di tengah-tengahnya, dan  antara pendapat dalam negeri, yang marah dengan diam-diam disyaki kerajaan mereka dengan Washington untuk mengkhianati tokoh Muslim dan membenarkan pasukan Amerika untuk melanggar wilayah kedaulatan.

Wartawan di Islamabad pula telah mendengar dari setiausaha Pakistan Salman Bashir pada hari Rabu, 4 Mei: "Kami telah menunjukkan kompleks ini (dalam Abbottabad) sejauh 2009 sebagai tempat mungkin," selepas peninjauan, maka diduga gerakan pengganas di tempat itu. Ia tidak diketahui pada waktu itu bin Laden bersembunyi di sana dan ada berjuta-juta lokasi suspek yang lain, katanya.

Bashir juga mengecam komen bekas Pengarah CIA Leon Panetta Islamabad yang memberitahu terlebih dahulu tentang serangan telah memerintah keluar sebagai "membimbangkan." 

Ulasan ini hanyalah awal dari perang kata-kata antara kerajaan Zardari-Ghilani dan kerajaan Obama. Islamabad mempunyai satu keuntungan besar: Para tahanan dari vila Abbottabad dan orang-orang tercedera hadir ketika bin Laden tewas dalam tahanan Pakistan, beberapa orang di rumah sakit tentera. Mereka boleh dihasilkan apabila diperlukan untuk membantah kritik Arab dan Muslim, perilaku Pakistan dan menangkis segala usaha untuk merosakkan hubungan dengan Taliban, yang telah bersumpah untuk membalas kematian Osama bin Laden di Pakistan dan Afghanistan dan di luar negara tersebut. 

Perang mulut akan membuat terobosan lebih lanjut tentang kredibiliti Rumah Putih Obama's.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian