Isnin, 27 Februari 2012

Salam Atau Hello?


As-Salamu 'Alaikum dan Selamat Sejahtera.

Bismillah: Bagaimana anda memulakan ucapan anda di Telipon. Adakah dengan Hello atau dengan Salam?

Kalau salam, Al-Hamdulillah. Kalau "hello", maka adakah anda mengetahui maksud "hello" ?

"Hello" adalah singkatan dari dua perkataan "Hell Ooo". Yang bermaksud juga "Wahai Ahli Neraka".

Bukankah suatu yang menggerunkan jika ada orang mengatakan kepada kita, "Wahai Ahli Neraka".

Sebutan ini hany...a diluahkan oleh syaitan yang mahu mengajak manusia dan syaitan-syaitan yang lain masuk neraka bersama mereka.

Yang hairannya bagaimanakah mula perkataan ini wujud dan menjadi adat kita pula untuk menjawab dan memulakan ucapan di dalam telipon? Yang lebih pelik lagi ialah kita tidak menyedari sama sekali perkara ini.

Kalau sekiranya ada dapat sharekan perkara ini kepada sesiapa ianya akan memberikan manfaat kepada kita semua.

Bahkan jika ada sesiapa yang menyebutkannya di telipon, maka ajarkan ia atau jika tidak dapat di ajar, maka berdoalah untuk diri kita dan untuk orang itu supaya kita tidak menjadi Ahli Neraka.

Istilah ini mungkin dicipta oleh Syaitan atau Iblis. Jadi penggunaannya walau apapun jadi bahasa peralihannya asalkan bunyinya masih lagi seperti dulu dan walau apapun niatnya adalah amat tidak digalakkan. Samada kita hanya mendengar "Alu" atau "Halau" atau "Helo" dan sebagainya. Ia tetap lebih kurang sama saja ertinya dengan Hello yang kita tidak fahami itu. Bahkan darisudut pandang penciptanya juga berkemungkinan besar adalah sama.

Jadi kalau kita mendengarnya, cepat-cepat baca doa supaya Allah mengelakkan orang yang menyebutnya dari masuk ke neraka dan agar kita sendiri jua mendapat perlindungan Allah swt itu. Namun jika kita dapat mengajarkan orang ramai secara halus tanpa menyakitkan hati mereka, maka ianya amat dialu-alukan.


Ya Allah. Hindarkanlah kami dari Api Neraka. Aaamiiin.

Mungkin juga ada yang mengatakannya tidak. Alasannya mungkin, ia berasal dari perkataan lain. Namun ianya juga tidak dapat dipastikan, bahkan sebagaimana anda tahu. Bahawasanya syaitan sentiasa mahu mengelirukan manusia dengan hujjah-hujjahnya. Saya ingin menambah hujjah saya bahawa dalam bahasa Jerman, Hell disebut dengan perkataan "Holle", Dalam bahasa Belanda dan Afrikan di sebut dengan "hel".

Perkataan oo pula bermakna wahai. Ia selalu dipakai dalam bahasa lama. Lihat terjemahan Qur'an berbahasa Inggeris di dalam internet.

Jangan mudah terperdaya dengan penerangan orang barat. Banyak perkara yang sudah mereka selewengkan. Dari yang kecil hingga kepada yang besar-besar. Berkemungkinan besar bahasa-bahasa yang dimasukkan itu sebenarnya berasal dari perkataan "hello" dalam bahasa ingeris ini. Kerana di negeri Arab seperti Mesir sendiri, mereka menggunakan perkataan "allu" dan di nusantara kita selalu mendengar orang mengatakan "helo" atau "elo"

Tetapi sebenarnya asalnya ialah "HELLO".




Sebagai rujukan. Sila klik Wikipedia.

Semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian