Khamis, 28 April 2011

Badai Melanda Amerika: 220 Maut







Para pegawai kecemasan Amerika mengatakan, Sistem Badai musim semi besar-besaran telah merobek  negara itu melalui Amerika Syarikat tengah dan selatan. Ianya saat ini telah mengorbankan hampir 220 orang korban di lapan negara, .

Setidaknya 128 orang tewas di Negara Bahagian Alabama saja, termasuk 15 di Tuscaloosa, di mana tornado besar menghancurkan kota, menurut berita yang dilaporkan.
Badai menghancurkan infrastruktur bandar, di mana Universiti Alabama utama berada.
Sebuah rumah sakit di kota itu berkata ruangan kecemasan telah menerima sekurang-kurangnya 100 orang dengan membiarkan pula beratus-ratus orang yang lain. 


Pada Hari Khamis, Di bahagian Tennessee, sekurang-kurangnya 30 orang terbunuh, kata para pegawai. Parah badai dan tornado juga membunuh 32 orang di Negara Bahagian Mississippi, 11 di Georgia, 11 di Arkansas, dan lebih dari sedozen orang terkorban di Louisiana, Missouri dan Virginia.
Di Alabama utara, barat penjana tenaga nuklear bandar Huntsville kehilangan kuasa dan beroperasi pada generator diesel.

"Apa yang kita hadapi hari ini adalah kerosakan besar pada skala kita belum melihat di Tuscaloosa dalam beberapa waktu,''kata Walikota Walter Steve di Tuscaloosa.
Dia menambah bahawa dia khuatir korban tewas bandar-nya meningkat.
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah memerintahkan kerajaan untuk 'bergerak cepat' untuk mendapatkan pasukan mencari dan menyelamat kepada negara-negara yang terkena dampak.
B
adai itu telah memperpanjang penghancur terkuatnya pada Selasa malam dan Rabu bermula dari Negara Bahagian Texas ke Virginia, dan ia dijangka akan menghentam Carolina berikutnya sebelum bergerak lebih lanjut timur laut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman

Catatan Popular

Dimanakah Anda Berada:

Wikipedia

Hasil carian